Förra veckan presenterade regeringen nya förslag gällande spelregleringen i Sverige, det handlar framför allt om att strama åt marknadsföring av online casinon samt reklam som riktar sig emot olicensierade aktörer.

Nedan har vi listat huvudpunkterna av förslaget:

  • Hårdare krav på måttfullhet i marknadsföring av spel
  • Licenskrav eller liknande som riktar sig till aktörerna som tillhandahåller spelprogramvara
  • Utökat förbud mot att marknadsföra olicensierat spel
  • Skyldighet för licensinnehavare att lämna uppgifter till staten för att öka möjligheten att följa utvecklingen av spelmarknaden.

Går lagförslaget igenom så är det tänkt att träda i kraft under 2023.

Vad innebär detta för spelmarknaden

Det presenterades inte några direkt konkreta förslag på exakt hur man skulle kunna uppnå dessa förändringar så allt vi kan göra är att spekulera, och det är precis vad vi ska göra nu.

Justerat krav på måttfull marknadsföring

”Justerat” eftersom detta redan finns och berör viktiga punkter som vikten av att inte marknadsföra spel som ett sätt att tjäna pengar eller att rikta sig till minderåriga. Detta är väldigt viktigt och en bra reglering, det är svårt att ens spekulera i detta då det redan finns en ansvarsfull lagstiftning kring det. Kanske kan det innebära att även statliga lotterier som Postkodlotteriet ska innefattas i lagen.

B2B-licens

Ett licenskrav för de som tillhandahåller spelprogramvara är ett förslag som många spelaktörer har efterfrågat under en längre tid. Vad en del kanske inte vet är att det inte är casinona själva som tillverkar sina spel, utan det är oftast en underleverantör som casinot köper en tjänst utav. Ett licenskrav för dessa speltillverkare skulle då innebära att spelsajter som tillhandahåller olicensierat spel inte skulle ha några produkter att erbjuda, eller åtminstone ett betydligt sämre utbud.

Som det ser ut i dagsläget offrar du ingenting annat än din konsumenttrygghet när du spelar på olicensierade sajter. Det är förvisso en stor uppoffring, men troligtvis inte något som hindrar en person med spelproblem.

Marknadsföring av casino utanför regleringen

Det är förbjudet att främja olicensierat spel och det är som det bör. Däremot kommer det alltid finnas folk som är beredda att göra det oavsett, vad man hittills har misslyckats med är att faktiskt bestraffa det. Detta innebär att den som vet vad den gör kan göra detta relativt riskfritt.

Det är förstås välkommet att förstärka lagstiftningen kring detta men det effektivaste sättet att få bukt med problemet är troligtvis att öka kanaliseringen till ett licensierat nätcasino genom att skifta balansen till de licensierades favör, exempelvis med hjälp av en B2B-licens.

Skyldighet att lämna uppgifter

Beroende på hur detta planeras att genomföras så förtjänar det ris eller ros. Det låter lite som att staten, efter att ha släppt spelmonopolet 2019, än en gång försöker ta över marknaden helt och hållet.

Men den mer optimistiska kan hoppas att det innebär ett närmare samarbete mellan staten och spelbolagen. En del restriktioner och lagar som regeringen har föreslagit har visat på bristande förståelse av hur spelmarknaden fungerar. Ett bättre samarbete mellan dessa skulle hjälpa staten att skydda konsumenterna genom regleringar som gör skillnad, de verkliga experterna inom området är självklart spelbolagen själva så. Som sagt har spelaktörerna efterfrågat en B2B-licens sedan en tid tillbaka och nu tar även staten upp det förslaget, kanske är det början på en ny era förebyggande arbete mot spelproblem.